winieta na tablicy

7 powodów, dla których warto korzystać z nowych technologii w edukacji

Istotnym aspektem debaty społecznej dotyczącej jakości edukacji staje się temat cyfrowej szkoły i nowoczesnych technologii. Zmiana technologiczna, jaka zaszła na świecie wraz z pojawieniem się internetu wymusza także konieczność wprowadzenia nowych narzędzi w edukacji. Dziś internet obecny jest we wszystkich sferach naszego życia.

Zdjęcie ilustracyjne
 
Zdjęcie ilustracyjne
fot. Shutterstock

Z internetu korzystamy w pracy, w domu i coraz częściej w szkole. Na świecie dostęp do niego posiada już 2,4 mld ludzi. Co minutę użytkownicy wysyłają 204 miliony wiadomości e-mail, wpisują 2 miliony zapytań do wyszukiwarki Google, 1,8 miliona razy klikają w przycisk „like” na portalu Facebook. Bez internetu ciężko wyobrazić sobie dzisiaj funkcjonowanie świata biznesu, rozrywki, nauki, ale także edukacji. Poniżej wyjaśniamy dlaczego z pomocą takich narzędzi, jak portal wiedzy dla nauczycieli Scholaris warto korzystać z elektronicznych zasobów edukacyjnych i wprowadzać nowe technologie do szkół.

1. Szerokie zastosowanie internetu w edukacji

Z badań World Internet Project* wynika, że blisko 100% osób w wieku szkolnym (15-24 lat) korzysta z sieci. Do zasobów internetu coraz częściej sięgają także nauczyciele. W sieci szukają oni materiałów, które pozwalają szybciej i efektywniej przygotować się do lekcji.

To dla nich portal Scholaris udostępnia bogaty wybór ponad 26 tyś. bezpłatnych zasobów edukacyjnych dostosowanych do nowej podstawy programowej. Wzrastające zainteresowanie nowoczesnymi technologiami w nauczaniu nie dziwi ekspertów. Współczesny świat wymaga kompetencji cyfrowych, więc musimy ich uczyć także w szkole. Nie możemy uznać, że młodzi ludzie będą je nabywać dopiero po lekcjach, wyłącznie w domu – podkreśla Alicja Pacewicz, współzałożycielka i wiceprezes Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jak przypomina Neelie Kroes, komisarz Unii Europejskiej już w 2015 roku 90% miejsc pracy będzie wymagało umiejętności cyfrowych – dodaje Pacewicz. Badanie Opinii o Edukacji** pokazało, że niemal połowa Polaków także zauważa konieczność wykorzystywania w szkołach nowoczesnych narzędzi, które rozwijają kompetencje cyfrowe uczniów (46,9%).

2. Mobilna technologia usprawnia pracę zarówno nauczycieli, jak i uczniów

Technologie mobilne to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się sposobów komunikacji i przekazywania wiedzy. Tylko w ciągu ostatnich czterech lat liczba smartfonów w Polsce wzrosła 27-krotnie***. Urządzenia mobilne ułatwiają nam życie na wielu płaszczyznach, w tym także edukacyjnej. Portal Scholaris, dzięki dostępności na tabletach i smartphonach, pozwala nauczycielom przygotowywać się do lekcji w dowolnym miejscu i czasie. Technologie mobilne pomagają również uczniom efektywniej zarządzać własnym czasem np. dzięki rozwiązywaniu zadań domowych poza miejscem zamieszkania czy szkołą.

3. Nowe technologie ułatwiają dostęp do wiedzy rodzicom i opiekunom

W internecie dostępnych jest wiele zasobów edukacyjnych. Jednak nie wszystkie są wiarygodnym źródłem wiedzy. Na co warto zwrócić uwagę szukając materiałów uzupełniających dla swoich dzieci? Gwarancją znalezienia wartościowych zasobów jest np. informacja o dostosowaniu ich treści do podstawy programowej co zapewnia Scholaris.pl. Zaletą portalu jest też jego łatwe użytkowanie. Dzięki inteligentnej wyszukiwarce portal podpowie rodzicom frazy ułatwiające znalezienie odpowiedniego dla ich potrzeb zagadnienia. Kolejnym atutem Scholaris.pl jest pełna dostępność bez konieczności logowania i opłat. Portal to narzędzie, które może służyć za źródło pomocy dydaktycznych zarówno dla rodziców, chcących pomagać w nauce swoim dzieciom, jak i samym uczniom szukającym dodatkowych ciekawych informacji. Nowością na portalu są m.in. gry edukacyjne, które pozwolą przyswoić wiedzę w czasie wspólnej zabawy.

4. Multimedialne narzędzia zwiększają zaangażowanie uczniów

Dzięki wykorzystaniu multimedialnych narzędzi dzieci pod opieką nauczyciela samodzielnie odkrywają wiedzę, analizują i porównują zdobyte z różnych źródeł informacje. Stawiają hipotezy i wyciągają wnioski ze swoich badań. Jak podkreśla Wiktor Niedzicki, dziennikarz RTV, autor programu Laboratorium i wykładowca akademicki, korzystanie z materiałów multimedialnych wymaga od uczniów pewnej aktywności, a osobiste działanie i zaangażowanie ułatwia lepsze zapamiętanie treści. Potwierdza to Dariusz Stachecki, wicedyrektor gimnazjum w Nowym Tomyślu i członek Rady ds. Informatyzacji Edukacji przy MEN, W codziennej pracy w szkole wielokrotnie przekonałem się, że wiedza, która została nabyta przy użyciu nowych technologii jest przyswajana szybciej, bardziej trwała i łatwiej wykorzystywana w praktyce.

5. Nowoczesna lekcja pozwala na praktyczne wykorzystanie wiedzy

Większość ekspertów podziela opinię, że w nowoczesnej szkole powinno pracować się metodą projektu, również z wykorzystaniem elektronicznych zasobów edukacyjnych dostępnych na portalu Scholaris. Działanie takie uczy przede wszystkim pracy zespołowej. Przykładem może być przedstawiony przez Dariusza Stacheckiego pomysł na lekcję, w której uczniowie w grupach przygotowują wycieczkę do wskazanego kraju. Dzieci muszą opracować alternatywne drogi transportu, skorzystać z internetu i narzędzi informatycznych do zebrania danych, dokonania obliczeń i analizy. Kontaktują się z hotelami i restauracjami, posługując się językami obcymi oraz systemami komunikacyjnymi. Tworzą również przewodnik turystyczny, w którym opisują miejsca warte zobaczenia. Dzięki temu poznają też historię i tradycje danego kraju. Praca metodą projektu gwarantuje nie tylko przyswojenie teorii, ale też wykorzystanie nabytych umiejętności w praktyce.

6. Technologie umożliwiają dostosowanie poziomu nauczania do możliwości ucznia
Nowoczesne narzędzia edukacyjne to nie tylko gotowe materiały. Krzysztof Nierojewski, koordynator projektu Scholaris wyjaśnia, Dążymy do tego, aby portal Scholaris umożliwiał nauczycielom tworzenie własnych, interesujących lekcji i pozwalał na dzielenie się nimi z uczniami oraz ich rodzicami. Nauczyciel może modyfikować treści znalezionych zasobów biorąc pod uwagę tempo rozwoju oraz potrzeby swoich własnych uczniów. Pedagodzy dobrze oceniają takie rozwiązanie. Fantastyczne jest to, że nie muszę dawać wszystkim uczniom tego samego zadania, ale mogę uwzględnić ich indywidualne potrzeby, sposób przyswajania wiedzy, szybkość pracy i umiejętność koncentracji. A fakt, że mogę te zadania wysyłać rodzicom jest dodatkowym plusem, szczególnie w młodszych klasach – oceniła pani Dorota, dyplomowana nauczycielka przyrody w szkole podstawowej, autorka przyrodniczych książek popularno-naukowych dla dzieci.

7. Internet i nowoczesne narzędzia wyrównują szanse w dostępie do edukacji

Otwarte Zasoby Edukacyjne (OZE) to idea zapoczątkowana przez UNESCO w 2002 roku. Zakłada, że edukacja ma być demokratyczna, dążyć do zapewnienia społeczeństwom sprawiedliwej dystrybucji wiedzy i powszechnego w niej uczestnictwa. Idee te realizowane są z powodzeniem dzięki powszechności internetu i nowych technologii. Portale takie jak Scholaris wypełniają ideę OZE dzięki zastosowaniu tzw. wolnych licencji***, pozwalających na korzystanie z zasobów edukacyjnych wszystkim, którzy mają dostęp do sieci, niezależnie od miejsca zamieszkania. Dodatkowo, zgodnie z ideą Otwartych Zasobów Edukacyjnych oraz rekomendacjami Web Accesibility Initiative (WCAG 2.0), portal Scholaris udostępnia także zasoby dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością. Materiały te są np. zgodne z wymaganiami technicznymi czytników dla osób niedowidzących, treści widoczne na ekranie można przetwarzać na formę głosową, a wszelkie czynności na portalu można wykonać za pomocą klawiatury. Ponadto materiały audio-wideo uzupełniane są o transkrypcję tekstową, która umożliwia zapoznanie się z nimi osobom niedosłyszącym.


Źródło:* World Internet Project – badanie przeprowadzone między 29 maja a 24 czerwca 2013 roku na zlecenie Gazety.pl i Orange Polska.
** Dane z Badania Opinii o Edukacji, jakie na zlecenie projektu Scholaris przeprowadził Instytut Badań Społecznych Pollster w dniach 20-22 sierpnia 2013 roku.
****Rraport Index Mobile First Society z grudnia 2012 roku.
**** Licencje te rekomendowane są w programie „Cyfrowa Szkoła”. Licencja CC-BY-SA oznacza pozwolenia na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o twórcy i dalszej publikacji na tych samych warunkach (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl).

  • « Poprzednia
  • 1
  • 2
  • Następna »

Komentarze (0)

Brak komentarzy, bądź pierwszy!

Twój komentarz

Galeria

  • « Poprzednia
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Następna »

Rok szkolny 2013/2014 - daty

Sonda

Matura coraz bliżej. Egzamin z jęz. polskiego odbędzie się 5 maja. Uczycie się już do matury?

Ja powtarzam do matury tylko dwa słowa - "będzie dobrze, będzie dobrze"
24%
Nieee, jeszcze mam czas na naukę
22%
Tak, codziennie coś powtarzam
19%
Jestem już szczęśliwym studentem/absolwentem. Maturę mam już za sobą
18%
Zacznę się uczyć w kwietniu
17%

juniorfutbol.pl

Najnowsze materiały

Najczęściej komentowane

Najpopularniejsze materiały

Polskapresse sp z.o.o informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie natablicy.pl podlegają ochronie. Dowiedz się więcej
Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej

Copyright Polskapresse Sp. z o.o. Kontakt | Regulamin | Polityka prywatności

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji, w tym w celu emisji możliwie indywidualnie przygotowanej reklamy. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie. Więcej szczegółów w naszej „Polityce Prywatności”.

Zamknij