winieta na tablicy

Langloo

7 powodów, dla których warto korzystać z nowych technologii w edukacji

Istotnym aspektem debaty społecznej dotyczącej jakości edukacji staje się temat cyfrowej szkoły i nowoczesnych technologii. Zmiana technologiczna, jaka zaszła na świecie wraz z pojawieniem się internetu wymusza także konieczność wprowadzenia nowych narzędzi w edukacji. Dziś internet obecny jest we wszystkich sferach naszego życia.

Z internetu korzystamy w pracy, w domu i coraz częściej w szkole. Na świecie dostęp do niego posiada już 2,4 mld ludzi. Co minutę użytkownicy wysyłają 204 miliony wiadomości e-mail, wpisują 2 miliony zapytań do wyszukiwarki Google, 1,8 miliona razy klikają w przycisk „like” na portalu Facebook. Bez internetu ciężko wyobrazić sobie dzisiaj funkcjonowanie świata biznesu, rozrywki, nauki, ale także edukacji. Poniżej wyjaśniamy dlaczego z pomocą takich narzędzi, jak portal wiedzy dla nauczycieli Scholaris warto korzystać z elektronicznych zasobów edukacyjnych i wprowadzać nowe technologie do szkół.

1. Szerokie zastosowanie internetu w edukacji

Z badań World Internet Project* wynika, że blisko 100% osób w wieku szkolnym (15-24 lat) korzysta z sieci. Do zasobów internetu coraz częściej sięgają także nauczyciele. W sieci szukają oni materiałów, które pozwalają szybciej i efektywniej przygotować się do lekcji.

To dla nich portal Scholaris udostępnia bogaty wybór ponad 26 tyś. bezpłatnych zasobów edukacyjnych dostosowanych do nowej podstawy programowej. Wzrastające zainteresowanie nowoczesnymi technologiami w nauczaniu nie dziwi ekspertów. Współczesny świat wymaga kompetencji cyfrowych, więc musimy ich uczyć także w szkole. Nie możemy uznać, że młodzi ludzie będą je nabywać dopiero po lekcjach, wyłącznie w domu – podkreśla Alicja Pacewicz, współzałożycielka i wiceprezes Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jak przypomina Neelie Kroes, komisarz Unii Europejskiej już w 2015 roku 90% miejsc pracy będzie wymagało umiejętności cyfrowych – dodaje Pacewicz. Badanie Opinii o Edukacji** pokazało, że niemal połowa Polaków także zauważa konieczność wykorzystywania w szkołach nowoczesnych narzędzi, które rozwijają kompetencje cyfrowe uczniów (46,9%).

2. Mobilna technologia usprawnia pracę zarówno nauczycieli, jak i uczniów

Technologie mobilne to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się sposobów komunikacji i przekazywania wiedzy. Tylko w ciągu ostatnich czterech lat liczba smartfonów w Polsce wzrosła 27-krotnie***. Urządzenia mobilne ułatwiają nam życie na wielu płaszczyznach, w tym także edukacyjnej. Portal Scholaris, dzięki dostępności na tabletach i smartphonach, pozwala nauczycielom przygotowywać się do lekcji w dowolnym miejscu i czasie. Technologie mobilne pomagają również uczniom efektywniej zarządzać własnym czasem np. dzięki rozwiązywaniu zadań domowych poza miejscem zamieszkania czy szkołą.

3. Nowe technologie ułatwiają dostęp do wiedzy rodzicom i opiekunom

W internecie dostępnych jest wiele zasobów edukacyjnych. Jednak nie wszystkie są wiarygodnym źródłem wiedzy. Na co warto zwrócić uwagę szukając materiałów uzupełniających dla swoich dzieci? Gwarancją znalezienia wartościowych zasobów jest np. informacja o dostosowaniu ich treści do podstawy programowej co zapewnia Scholaris.pl. Zaletą portalu jest też jego łatwe użytkowanie. Dzięki inteligentnej wyszukiwarce portal podpowie rodzicom frazy ułatwiające znalezienie odpowiedniego dla ich potrzeb zagadnienia. Kolejnym atutem Scholaris.pl jest pełna dostępność bez konieczności logowania i opłat. Portal to narzędzie, które może służyć za źródło pomocy dydaktycznych zarówno dla rodziców, chcących pomagać w nauce swoim dzieciom, jak i samym uczniom szukającym dodatkowych ciekawych informacji. Nowością na portalu są m.in. gry edukacyjne, które pozwolą przyswoić wiedzę w czasie wspólnej zabawy.

4. Multimedialne narzędzia zwiększają zaangażowanie uczniów

Dzięki wykorzystaniu multimedialnych narzędzi dzieci pod opieką nauczyciela samodzielnie odkrywają wiedzę, analizują i porównują zdobyte z różnych źródeł informacje. Stawiają hipotezy i wyciągają wnioski ze swoich badań. Jak podkreśla Wiktor Niedzicki, dziennikarz RTV, autor programu Laboratorium i wykładowca akademicki, korzystanie z materiałów multimedialnych wymaga od uczniów pewnej aktywności, a osobiste działanie i zaangażowanie ułatwia lepsze zapamiętanie treści. Potwierdza to Dariusz Stachecki, wicedyrektor gimnazjum w Nowym Tomyślu i członek Rady ds. Informatyzacji Edukacji przy MEN, W codziennej pracy w szkole wielokrotnie przekonałem się, że wiedza, która została nabyta przy użyciu nowych technologii jest przyswajana szybciej, bardziej trwała i łatwiej wykorzystywana w praktyce.

5. Nowoczesna lekcja pozwala na praktyczne wykorzystanie wiedzy

Większość ekspertów podziela opinię, że w nowoczesnej szkole powinno pracować się metodą projektu, również z wykorzystaniem elektronicznych zasobów edukacyjnych dostępnych na portalu Scholaris. Działanie takie uczy przede wszystkim pracy zespołowej. Przykładem może być przedstawiony przez Dariusza Stacheckiego pomysł na lekcję, w której uczniowie w grupach przygotowują wycieczkę do wskazanego kraju. Dzieci muszą opracować alternatywne drogi transportu, skorzystać z internetu i narzędzi informatycznych do zebrania danych, dokonania obliczeń i analizy. Kontaktują się z hotelami i restauracjami, posługując się językami obcymi oraz systemami komunikacyjnymi. Tworzą również przewodnik turystyczny, w którym opisują miejsca warte zobaczenia. Dzięki temu poznają też historię i tradycje danego kraju. Praca metodą projektu gwarantuje nie tylko przyswojenie teorii, ale też wykorzystanie nabytych umiejętności w praktyce.

6. Technologie umożliwiają dostosowanie poziomu nauczania do możliwości ucznia
Nowoczesne narzędzia edukacyjne to nie tylko gotowe materiały. Krzysztof Nierojewski, koordynator projektu Scholaris wyjaśnia, Dążymy do tego, aby portal Scholaris umożliwiał nauczycielom tworzenie własnych, interesujących lekcji i pozwalał na dzielenie się nimi z uczniami oraz ich rodzicami. Nauczyciel może modyfikować treści znalezionych zasobów biorąc pod uwagę tempo rozwoju oraz potrzeby swoich własnych uczniów. Pedagodzy dobrze oceniają takie rozwiązanie. Fantastyczne jest to, że nie muszę dawać wszystkim uczniom tego samego zadania, ale mogę uwzględnić ich indywidualne potrzeby, sposób przyswajania wiedzy, szybkość pracy i umiejętność koncentracji. A fakt, że mogę te zadania wysyłać rodzicom jest dodatkowym plusem, szczególnie w młodszych klasach – oceniła pani Dorota, dyplomowana nauczycielka przyrody w szkole podstawowej, autorka przyrodniczych książek popularno-naukowych dla dzieci.

7. Internet i nowoczesne narzędzia wyrównują szanse w dostępie do edukacji

Otwarte Zasoby Edukacyjne (OZE) to idea zapoczątkowana przez UNESCO w 2002 roku. Zakłada, że edukacja ma być demokratyczna, dążyć do zapewnienia społeczeństwom sprawiedliwej dystrybucji wiedzy i powszechnego w niej uczestnictwa. Idee te realizowane są z powodzeniem dzięki powszechności internetu i nowych technologii. Portale takie jak Scholaris wypełniają ideę OZE dzięki zastosowaniu tzw. wolnych licencji***, pozwalających na korzystanie z zasobów edukacyjnych wszystkim, którzy mają dostęp do sieci, niezależnie od miejsca zamieszkania. Dodatkowo, zgodnie z ideą Otwartych Zasobów Edukacyjnych oraz rekomendacjami Web Accesibility Initiative (WCAG 2.0), portal Scholaris udostępnia także zasoby dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością. Materiały te są np. zgodne z wymaganiami technicznymi czytników dla osób niedowidzących, treści widoczne na ekranie można przetwarzać na formę głosową, a wszelkie czynności na portalu można wykonać za pomocą klawiatury. Ponadto materiały audio-wideo uzupełniane są o transkrypcję tekstową, która umożliwia zapoznanie się z nimi osobom niedosłyszącym.


Źródło:* World Internet Project – badanie przeprowadzone między 29 maja a 24 czerwca 2013 roku na zlecenie Gazety.pl i Orange Polska.
** Dane z Badania Opinii o Edukacji, jakie na zlecenie projektu Scholaris przeprowadził Instytut Badań Społecznych Pollster w dniach 20-22 sierpnia 2013 roku.
****Rraport Index Mobile First Society z grudnia 2012 roku.
**** Licencje te rekomendowane są w programie „Cyfrowa Szkoła”. Licencja CC-BY-SA oznacza pozwolenia na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o twórcy i dalszej publikacji na tych samych warunkach (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl).

  • « Poprzednia
  • 1
  • 2
  • Następna »

Komentarze (4)

  • 28.10.15, 13:52

    Komentarz usunięty

  • 17.10.15, 01:57

    Komentarz usunięty

  • 27.08.15, 12:28

    Komentarz usunięty

  • egimbus (gość)

    egimbus (gość)

    16.03.15, 18:05

    trolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololo

    Zgłoś


Zamknij

Twój komentarz

Polecamy

juniorfutbol.pl

  • Następcy Reusa i Rooneya przyjadą do Krakowa na Murapol Cup

    Następcy Reusa i Rooneya przyjadą do Krakowa na Murapol Cup

    Autor: Materiał prasowy

    Data publikacji: 25.05.2016 17:26

    Liczba odwiedzin: 666

    Borussia Dortmund, Manchester United, Everton, Dynamo Kijów, m.in. te drużyny zawitają do Krakowa, by zagrać w dziecięcym turnieju piłkarskim Murapol Cup. O Puchar Akademii Piłkarskiej 21 od lat rywalizują najzdolniejsi młodzi piłkarze z najsilniejszych drużyn w Europie. »

  • Mercury Pack – adidas inspiruje piłkarzy nowymi korkami na najważniejsze mecze sezonu!

    Mercury Pack – adidas inspiruje piłkarzy nowymi korkami na najważniejsze mecze sezonu!

    Autor: tom

    Data publikacji: 20.05.2016 14:07

    Liczba odwiedzin: 1075

    Na kluczowe mecze sezonu klubowego oraz reprezentacyjnego adidas przygotował specjalną kolekcję korków pod nazwą Mercury Pack. O losach finału Ligi Mistrzów UEFA, UEFA Euro 2016 oraz Copa America zadecydują piłkarze grający w całkowicie nowych butach X, ACE i MESSI. »

Sonda

Mój ulubiony przedmiot w szkole to...

WF
30%
Matematyka
24%
Język polski
12%
Historia
10%
Chemia
9%
Informatyka
6%
WOS
5%
Fizyka
4%

Najnowsze materiały

  • Koniec roku szkolnego. J. Owsiak rozdał dzieciom "Apteczki Małych Ratowników WOŚP"

    Koniec roku szkolnego. J. Owsiak rozdał dzieciom "Apteczki Małych Ratowników WOŚP"

    Autor: TVN24/x-news

    Data publikacji: 26.06.2015 20:16

    Liczba odwiedzin: 4240

    Z okazji zakończenia roku szkolnego Jerzy Owsiak odwiedził dwie warszawskie szkoły. W ramach Programu Edukacyjnego "Ratujemy i Uczymy Ratować" rozdał uczniom z klas I-III Apteczki Małych Ratowników WOŚP. Zaapelował też do uczniów, aby nie bali się pomagać innym. - Wy będziecie obywatelami, którzy będą budowali ten kraj. Budujcie go bardzo bezpiecznie – powiedział Jerzy Owsiak. »

  • Sklepiki szkolne całkowicie znikną? To całkiem możliwe

    Sklepiki szkolne całkowicie znikną? To całkiem możliwe

    Autor: Anna Jarmuż/Głos Wielkopolski

    Data publikacji: 26.06.2015 20:12

    Liczba odwiedzin: 4314

    Od września w szkolnych sklepikach sprzedawać będzie można wyłącznie zdrową żywność. Za nieprzestrzeganie przepisów grozi grzywna. Uczniów czekają też inne zmiany. »

  • Skarga maturzystów z Ostrowca oddalona przez Trybunał Konstytucyjny

    Skarga maturzystów z Ostrowca oddalona przez Trybunał Konstytucyjny

    Autor: TVN24/x-news

    Data publikacji: 24.06.2015 16:30

    Liczba odwiedzin: 3964

    Trybunał Konstytucyjny uznał, że brak możliwości zaskarżenia unieważnienia matury do sądu administracyjnego jest zgodny z konstytucją. - Stwierdzanie niesamodzielności rozwiązywania zadań podczas sprawdzania pracy egzaminacyjnej nie jest czynnością administracyjną – uzasadnił decyzję sędzia Mirosław Granat. »

  • Maturzyści z II LO w Radomsku musieli powtarzać egzamin przez "błąd odczytu"

    Maturzyści z II LO w Radomsku musieli powtarzać egzamin przez "błąd odczytu"

    Autor: Małgorzata Kulka/Dziennik Łódzki

    Data publikacji: 24.06.2015 16:27

    Liczba odwiedzin: 4147

    Dlaczego matura dwóch uczniów II Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku została unieważniona? Musieli zdawać drugi raz. »

  • Egzamin zawodowy 2015 KLUCZ ODPOWIEDZI, ARKUSZE. Egzamin zawodowy - część wspólna

    Egzamin zawodowy 2015 KLUCZ ODPOWIEDZI, ARKUSZE. Egzamin zawodowy - część wspólna

    Autor: KD/Dziennik Zachodni

    Data publikacji: 23.06.2015 11:26

    Liczba odwiedzin: 4950

    Egzamin Zawodowy 2015: pisemna część egzaminu zawodowego w nowej formule. W woj. śląskim w sesji letniej jest on przeprowadzany dla 127 kwalifikacji zawodowych. »

  • Egzamin gimnazjalny: Młodzież ma problemy z matematyką i przyrodą

    Egzamin gimnazjalny: Młodzież ma problemy z matematyką i przyrodą

    Autor: Anna Jarmuż/Głos Wielkopolski

    Data publikacji: 23.06.2015 11:17

    Liczba odwiedzin: 5923

    Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wyniki kwietniowego egzaminu gimnazjalnego. Wyniki są podobne, jak w zeszłym roku. Młodzież nadal nie radzi sobie z przedmiotami ścisłymi. »

Rok szkolny 2014/2015 - daty

W tym dniu nie ma jeszcze żadnego wydarzenia.

Polskapresse sp z.o.o informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie natablicy.pl podlegają ochronie. Dowiedz się więcej
Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej

Copyright Polskapresse Sp. z o.o. Kontakt | Regulamin | Polityka prywatności

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.