winieta na tablicy

Langloo

7 powodów, dla których warto korzystać z nowych technologii w edukacji

Istotnym aspektem debaty społecznej dotyczącej jakości edukacji staje się temat cyfrowej szkoły i nowoczesnych technologii. Zmiana technologiczna, jaka zaszła na świecie wraz z pojawieniem się internetu wymusza także konieczność wprowadzenia nowych narzędzi w edukacji. Dziś internet obecny jest we wszystkich sferach naszego życia.

Zdjęcie ilustracyjne
 
Zdjęcie ilustracyjne
fot. Shutterstock

Z internetu korzystamy w pracy, w domu i coraz częściej w szkole. Na świecie dostęp do niego posiada już 2,4 mld ludzi. Co minutę użytkownicy wysyłają 204 miliony wiadomości e-mail, wpisują 2 miliony zapytań do wyszukiwarki Google, 1,8 miliona razy klikają w przycisk „like” na portalu Facebook. Bez internetu ciężko wyobrazić sobie dzisiaj funkcjonowanie świata biznesu, rozrywki, nauki, ale także edukacji. Poniżej wyjaśniamy dlaczego z pomocą takich narzędzi, jak portal wiedzy dla nauczycieli Scholaris warto korzystać z elektronicznych zasobów edukacyjnych i wprowadzać nowe technologie do szkół.

1. Szerokie zastosowanie internetu w edukacji

Z badań World Internet Project* wynika, że blisko 100% osób w wieku szkolnym (15-24 lat) korzysta z sieci. Do zasobów internetu coraz częściej sięgają także nauczyciele. W sieci szukają oni materiałów, które pozwalają szybciej i efektywniej przygotować się do lekcji.

To dla nich portal Scholaris udostępnia bogaty wybór ponad 26 tyś. bezpłatnych zasobów edukacyjnych dostosowanych do nowej podstawy programowej. Wzrastające zainteresowanie nowoczesnymi technologiami w nauczaniu nie dziwi ekspertów. Współczesny świat wymaga kompetencji cyfrowych, więc musimy ich uczyć także w szkole. Nie możemy uznać, że młodzi ludzie będą je nabywać dopiero po lekcjach, wyłącznie w domu – podkreśla Alicja Pacewicz, współzałożycielka i wiceprezes Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jak przypomina Neelie Kroes, komisarz Unii Europejskiej już w 2015 roku 90% miejsc pracy będzie wymagało umiejętności cyfrowych – dodaje Pacewicz. Badanie Opinii o Edukacji** pokazało, że niemal połowa Polaków także zauważa konieczność wykorzystywania w szkołach nowoczesnych narzędzi, które rozwijają kompetencje cyfrowe uczniów (46,9%).

2. Mobilna technologia usprawnia pracę zarówno nauczycieli, jak i uczniów

Technologie mobilne to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się sposobów komunikacji i przekazywania wiedzy. Tylko w ciągu ostatnich czterech lat liczba smartfonów w Polsce wzrosła 27-krotnie***. Urządzenia mobilne ułatwiają nam życie na wielu płaszczyznach, w tym także edukacyjnej. Portal Scholaris, dzięki dostępności na tabletach i smartphonach, pozwala nauczycielom przygotowywać się do lekcji w dowolnym miejscu i czasie. Technologie mobilne pomagają również uczniom efektywniej zarządzać własnym czasem np. dzięki rozwiązywaniu zadań domowych poza miejscem zamieszkania czy szkołą.

3. Nowe technologie ułatwiają dostęp do wiedzy rodzicom i opiekunom

W internecie dostępnych jest wiele zasobów edukacyjnych. Jednak nie wszystkie są wiarygodnym źródłem wiedzy. Na co warto zwrócić uwagę szukając materiałów uzupełniających dla swoich dzieci? Gwarancją znalezienia wartościowych zasobów jest np. informacja o dostosowaniu ich treści do podstawy programowej co zapewnia Scholaris.pl. Zaletą portalu jest też jego łatwe użytkowanie. Dzięki inteligentnej wyszukiwarce portal podpowie rodzicom frazy ułatwiające znalezienie odpowiedniego dla ich potrzeb zagadnienia. Kolejnym atutem Scholaris.pl jest pełna dostępność bez konieczności logowania i opłat. Portal to narzędzie, które może służyć za źródło pomocy dydaktycznych zarówno dla rodziców, chcących pomagać w nauce swoim dzieciom, jak i samym uczniom szukającym dodatkowych ciekawych informacji. Nowością na portalu są m.in. gry edukacyjne, które pozwolą przyswoić wiedzę w czasie wspólnej zabawy.

4. Multimedialne narzędzia zwiększają zaangażowanie uczniów

Dzięki wykorzystaniu multimedialnych narzędzi dzieci pod opieką nauczyciela samodzielnie odkrywają wiedzę, analizują i porównują zdobyte z różnych źródeł informacje. Stawiają hipotezy i wyciągają wnioski ze swoich badań. Jak podkreśla Wiktor Niedzicki, dziennikarz RTV, autor programu Laboratorium i wykładowca akademicki, korzystanie z materiałów multimedialnych wymaga od uczniów pewnej aktywności, a osobiste działanie i zaangażowanie ułatwia lepsze zapamiętanie treści. Potwierdza to Dariusz Stachecki, wicedyrektor gimnazjum w Nowym Tomyślu i członek Rady ds. Informatyzacji Edukacji przy MEN, W codziennej pracy w szkole wielokrotnie przekonałem się, że wiedza, która została nabyta przy użyciu nowych technologii jest przyswajana szybciej, bardziej trwała i łatwiej wykorzystywana w praktyce.

5. Nowoczesna lekcja pozwala na praktyczne wykorzystanie wiedzy

Większość ekspertów podziela opinię, że w nowoczesnej szkole powinno pracować się metodą projektu, również z wykorzystaniem elektronicznych zasobów edukacyjnych dostępnych na portalu Scholaris. Działanie takie uczy przede wszystkim pracy zespołowej. Przykładem może być przedstawiony przez Dariusza Stacheckiego pomysł na lekcję, w której uczniowie w grupach przygotowują wycieczkę do wskazanego kraju. Dzieci muszą opracować alternatywne drogi transportu, skorzystać z internetu i narzędzi informatycznych do zebrania danych, dokonania obliczeń i analizy. Kontaktują się z hotelami i restauracjami, posługując się językami obcymi oraz systemami komunikacyjnymi. Tworzą również przewodnik turystyczny, w którym opisują miejsca warte zobaczenia. Dzięki temu poznają też historię i tradycje danego kraju. Praca metodą projektu gwarantuje nie tylko przyswojenie teorii, ale też wykorzystanie nabytych umiejętności w praktyce.

6. Technologie umożliwiają dostosowanie poziomu nauczania do możliwości ucznia
Nowoczesne narzędzia edukacyjne to nie tylko gotowe materiały. Krzysztof Nierojewski, koordynator projektu Scholaris wyjaśnia, Dążymy do tego, aby portal Scholaris umożliwiał nauczycielom tworzenie własnych, interesujących lekcji i pozwalał na dzielenie się nimi z uczniami oraz ich rodzicami. Nauczyciel może modyfikować treści znalezionych zasobów biorąc pod uwagę tempo rozwoju oraz potrzeby swoich własnych uczniów. Pedagodzy dobrze oceniają takie rozwiązanie. Fantastyczne jest to, że nie muszę dawać wszystkim uczniom tego samego zadania, ale mogę uwzględnić ich indywidualne potrzeby, sposób przyswajania wiedzy, szybkość pracy i umiejętność koncentracji. A fakt, że mogę te zadania wysyłać rodzicom jest dodatkowym plusem, szczególnie w młodszych klasach – oceniła pani Dorota, dyplomowana nauczycielka przyrody w szkole podstawowej, autorka przyrodniczych książek popularno-naukowych dla dzieci.

7. Internet i nowoczesne narzędzia wyrównują szanse w dostępie do edukacji

Otwarte Zasoby Edukacyjne (OZE) to idea zapoczątkowana przez UNESCO w 2002 roku. Zakłada, że edukacja ma być demokratyczna, dążyć do zapewnienia społeczeństwom sprawiedliwej dystrybucji wiedzy i powszechnego w niej uczestnictwa. Idee te realizowane są z powodzeniem dzięki powszechności internetu i nowych technologii. Portale takie jak Scholaris wypełniają ideę OZE dzięki zastosowaniu tzw. wolnych licencji***, pozwalających na korzystanie z zasobów edukacyjnych wszystkim, którzy mają dostęp do sieci, niezależnie od miejsca zamieszkania. Dodatkowo, zgodnie z ideą Otwartych Zasobów Edukacyjnych oraz rekomendacjami Web Accesibility Initiative (WCAG 2.0), portal Scholaris udostępnia także zasoby dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością. Materiały te są np. zgodne z wymaganiami technicznymi czytników dla osób niedowidzących, treści widoczne na ekranie można przetwarzać na formę głosową, a wszelkie czynności na portalu można wykonać za pomocą klawiatury. Ponadto materiały audio-wideo uzupełniane są o transkrypcję tekstową, która umożliwia zapoznanie się z nimi osobom niedosłyszącym.


Źródło:* World Internet Project – badanie przeprowadzone między 29 maja a 24 czerwca 2013 roku na zlecenie Gazety.pl i Orange Polska.
** Dane z Badania Opinii o Edukacji, jakie na zlecenie projektu Scholaris przeprowadził Instytut Badań Społecznych Pollster w dniach 20-22 sierpnia 2013 roku.
****Rraport Index Mobile First Society z grudnia 2012 roku.
**** Licencje te rekomendowane są w programie „Cyfrowa Szkoła”. Licencja CC-BY-SA oznacza pozwolenia na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o twórcy i dalszej publikacji na tych samych warunkach (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl).

  • « Poprzednia
  • 1
  • 2
  • Następna »

Komentarze (1)

  • egimbus (gość)

    egimbus (gość)

    16.03.15, 18:05

    trolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololotrolololo

    Zgłoś


Zamknij

Twój komentarz

Polecamy

Sonda

Sprawdzian szóstoklasisty już 1 kwietnia. A ja....

Czekam na maj i mój egzamin maturalny
44%
Codziennie uczę się do egzaminu
15%
Najbardziej obawiam się testu z języka obcego
15%
Jestem studentem i czekam na wakacje :)
15%
Jestem już dobrze przygotowany/przygotowana i czekam na egzamin
11%

juniorfutbol.pl

  • Reprezentacja Polski U-19 zremisowała z Gruzją

    Reprezentacja Polski U-19 zremisowała z Gruzją

    Autor: tom

    Data publikacji: 30.03.2015 21:39

    Liczba odwiedzin: 80

    Reprezentacja Polski do lat 19 zremisowała bezbramkowo w towarzyskim spotkaniu z Gruzją, które zostało rozegrane w tureckim Belek. W piątek, w pierwszym meczu tych drużyn, lepsi okazali się podopieczni Rafała Janasa, którzy wygrali 4:1. »

  • Agent piłkarski, czyli zło futbolu. Jaki nie powinien być "opiekun" piłkarza?

    Agent piłkarski, czyli zło futbolu. Jaki nie powinien być "opiekun" piłkarza?

    Autor: Jakub Węglarski, Łukasz Klenczon / Agencja Managerska New Sport Star

    Data publikacji: 27.03.2015 14:45

    Liczba odwiedzin: 475

    O agentach piłkarskich pisze się i mówi bardzo dużo. Przeważnie w kontekście pieniędzy. Najczęściej źle. Nieprzychylnie o ich pracy wyrażają się przedstawiciele związków i klubów sportowych, w tym prezesi, trenerzy, dyrektorzy, skauci, asystenci, często też sami piłkarze, kibice, dziennikarze oraz klubowe sprzątaczki. Skąd takie podejście? Jaki nie powinien być dobry agent? »

Najnowsze materiały

  • Rozśpiewani sportowycy wspierają akcję "Stop zwolenieniom z WF-u" [WIDEO]

    Rozśpiewani sportowycy wspierają akcję "Stop zwolenieniom z WF-u" [WIDEO]

    Autor: TVN24/X-News

    Data publikacji: 30.03.2015 18:51

    Liczba odwiedzin: 66

    Na gdańskiej PGE Arenie powstaje teledysk do utworu "Jesteśmy najlepsi" zespołu Big Cyc. Klip ma zachęcać do uprawiania sportu w ramach akcji "Stop zwolnieniom z WF-u", a gościnnie pojawią się w nim gwiazdy sportu, m.in. Dariusz Michalczewski i Marcin Lijewski. »

  • Sprawdzian Szóstoklasisty 2015. Rzecznik Praw Dziecka napisał list do uczniów

    Sprawdzian Szóstoklasisty 2015. Rzecznik Praw Dziecka napisał list do uczniów

    Autor: Natablicy.pl

    Data publikacji: 30.03.2015 14:40

    Liczba odwiedzin: 103

    Rzecznik Praw Dziecka, Marek Michalak napisał list do wszystkich szóstoklasistów, którzy już 1 kwietnia będą pisać Sprawdzian Szóstoklasisty 2015. "Nie załamujcie się, gdy coś pójdzie nie po waszej myśli" - napisał Michalak w liście do szóstoklasistów. »

  • Politechnika Gdańska kształcić będzie "zielonych" chemików

    Politechnika Gdańska kształcić będzie "zielonych" chemików

    Autor: Natablicy.pl

    Data publikacji: 30.03.2015 14:23

    Liczba odwiedzin: 62

    Rusza nowy dwujęzyczny kierunek studiów na Wydziale Chemicznym. Absolwenci Zielonych Technologii i Monitoringu/Green Technologies and Monitoring będą w przyszłości realizować ideę zrównoważonego rozwoju – tworzyć produkty, które na każdym etapie istnienia będą przyjazne dla środowiska naturalnego. »

  • Sprawdzian Szóstoklasisty 2015. 1 kwietnia uczniowie napiszą sprawdzian [WIDEO]

    Sprawdzian Szóstoklasisty 2015. 1 kwietnia uczniowie napiszą sprawdzian [WIDEO]

    Autor: Natablicy.pl

    Data publikacji: 30.03.2015 12:45

    Liczba odwiedzin: 113

    W środę, 1 kwietnia w Prima Aprilis uczniowie kończący naukę w szkole podstawowej napiszą Sprawdzian Szóstoklasisty 2015. Co uczniów czeka na sprawdzianie, który w tym roku odbędzie się w nowej zmienionej formule? »

  • Nauczycielka zerówki na Pomorzu znęcała się nad uczniami? [WIDEO]

    Nauczycielka zerówki na Pomorzu znęcała się nad uczniami? [WIDEO]

    Autor: Dziennik Bałtycki / TVP/x-news

    Data publikacji: 30.03.2015 12:42

    Liczba odwiedzin: 88

    Komenda policji w Starogardzie Gd. przyjęła zgłoszenie w sprawie znęcania się nad dziećmi w minioną środę. Policję zawiadomiła jedna z matek, informując o niewłaściwym zachowaniu nauczyciela wobec jej córki, uczęszczającej w tej placówce do zerówki. »

  • Na Politechnice Łódzkiej stanęła zminiaturyzowana linia produkcyjna

    Na Politechnice Łódzkiej stanęła zminiaturyzowana linia produkcyjna

    Autor: Dziennik Łódzki

    Data publikacji: 30.03.2015 12:30

    Liczba odwiedzin: 61

    Laboratorium Faurecianina, które znacznie ułatwi studentom przygotowania do podjęcia pracy w nowoczesnych zakładach przemysłowych, otwarto w Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej. »

Rok szkolny 2014/2015 - daty

Polskapresse sp z.o.o informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie natablicy.pl podlegają ochronie. Dowiedz się więcej
Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej

Copyright Polskapresse Sp. z o.o. Kontakt | Regulamin | Polityka prywatności

Witryna korzysta z plików cookies oraz informacji zapisywanych i odczytywanych z localStorage, aby dopasować interesujące treści oraz reklamy. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki, w szczególności w zakresie cookies, oznacza, że pliki będą umieszczane na urządzeniu końcowym. Możesz zmienić ustawienia przechowywania i dostępu do cookies i localStorage używając ustawień przeglądarki lub używanego urządzenia. Szczegóły w „Polityce Prywatności”.

Zamknij