winieta na tablicy

Langloo

Cyfryzacja szkół. Nauczyciele przekonują się do nowinek technologicznych

Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez Wydawnictwo Klett, ankietowani nauczyciele lubią korzystać z nowych technologii i doceniają ich przydatność na lekcjach. W większości ograniczają się jednak do tych narzędzi, które znają od dawna. Do nowinek dopiero trzeba ich przekonać.

Wydawnictwo Klett, drugi pod względem wielkości wydawca w Europie, postanowiło wziąć pod lupę cyfryzację polskich szkół i narzędzia, z jakich korzystają nauczyciele w szkołach. Wraz z naukowcami z Uniwersytetu Łódzkiego wydawnictwo przeprowadziło w kwietniu sondaż w postaci ankiety elektronicznej - wzięło w nim udział 1288 nauczycieli różnych przedmiotów i z rozmaitych poziomów oraz typów szkół z całej Polski.

Nauczyciele korzystają z nowoczesnego sprzętu

Ankietowani nauczyciele zdają się doceniać narzędzia, które są im w miarę dobrze znane. Zdaniem badanych nauczycieli najbardziej przydatne w pracy z uczniami są laptopy (według 74 proc. ankietowanych), tablice interaktywne (71,1 proc.) i materiały wideo (66,4 proc.). Najbardziej powszechnie występujący w szkołach sprzęt, a więc komputer stacjonarny, zajął dopiero czwartą pozycję, choć i tak jego użyteczność docenia ponad połowa nauczycieli, którzy wzięli udział w sondażu.

ZOBACZ TAKŻE

Nowoczesne technologie w polskich szkołach

Wydawcy bojkotują e-podręczniki. Cyfryzacja obniży poziom nauczania?

Minister Szumilas o cyfryzacji szkół i nowej podstawie programowej

Co trzeci ankietowany uznał za przydatne platformy e-learningowe. Niemal tyle samo osób pozytywnie ocenia wykorzystanie gier komputerowych w nauczaniu, a co czwarty pytany nauczyciel uważa za przydatne książki elektroniczne. O wiele mniejszym uznaniem cieszą się tablety. Wśród innych, samodzielnie wymienianych przez część ankietowanych narzędzi znalazły się kamery, odtwarzacze CD i DVD oraz telewizory.

Potrzebne są szkolenia

Mimo coraz powszechniej wykorzystywanych nowoczesnych narzędzi, nauczyciele, którzy wzięli udział w sondażu nie uważają się za ekspertów w tej dziedzinie. Najwięcej, bo 45 proc., stanowiły osoby, które określiły swój poziom ich obsługi jako średni. Odsetek ten jest podobny zarówno w małych miastach, jak i dużych. Najlepiej ocenili się oczywiście nauczyciele informatyki, ale także większość pytanych matematyków uznała, że w tym zakresie radzi sobie dobrze. Jeśli porównamy umiejętności ankietowanych nauczycieli ze względu na poziom szkoły, w jakich pracują, to najbardziej pewni swoich umiejętności są nauczyciele szkół podstawowych – wysoki i bardzo wysoki poziom zadeklarowało ponad 52 proc. z nich.

Średni poziom obsługi nowoczesnych narzędzi wśród tak dużej liczby ankietowanych nauczycieli oznacza, że istnieje duża potrzeba dokształcania pedagogów w tym zakresie. Niestety niemal 40% badanych stwierdziła, że ma średni dostęp do szkoleń z zakresu wykorzystywania nowoczesnych technologii w pracy z uczniami, a kolejnych 25 proc. zadeklarowało nawet, że jest on mały lub zerowy (zdecydowanie mniej, bo 36 proc. ankietowanych, uznało dostęp do takich szkoleń za dobry lub bardzo dobry). – Aby cyfryzacja szkół była w pełni możliwa, konieczne jest położenie większego nacisku na kształcenie zarówno przyszłych, jak i obecnych nauczycieli w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii. Konieczne jest stworzenie odpowiedniego programu szkoleniowego, który ułatwi im posługiwanie się nimi w pracy. Jestem pewien, że nauczyciele chętnie skorzystają z możliwości dokształcania się w tym zakresie, jeśli tylko będzie im ona dana. Na nic zda się wyposażanie szkół w nowoczesne sprzęty, jeśli kadra pedagogiczna nie będzie odpowiednio przygotowana, aby z nich korzystać – komentuje Robert Kuc, redaktor naczelny Wydawnictwa Klett.

Robert Kuc zwraca także uwagę na inne problemy związane z cyfryzacją polskich szkół. Jego zdaniem, choć sam proces się rozwija, to konieczne jest stworzenie odpowiedniego planu jego wdrażania oraz ogromnych nakładów finansowych, ponieważ samo wyposażenie szkół w sprzęt nie wystarczy. – W procesie cyfryzacji szkół trzeba pomyśleć o wielu aspektach, nie tylko o zapewnieniu sprzętu komputerowego. Aby wszystko odpowiednio funkcjonowało, trzeba zapewnić dobrze rozwinięty system szkoleń dla nauczycieli, odpowiednio przygotowane oprogramowanie do nauki, zagwarantować wystarczającą moc sieci internetowej i wytrzymałe serwery, a także zatrudnić osoby, które będą zajmować się takimi technicznymi sprawami w każdej szkole. Przykładowo, należy zastanowić się, czy sieć oraz serwery wytrzymają, jeśli nagle w tym samym momencie wszyscy uczniowie zaczną korzystać z komputerów. Niestety mam wrażenie, że twórcy "Cyfrowej szkoły" pominęli wiele istotnych kwestii przy tworzeniu projektu cyfryzacji szkół i "aspekt operacyjny" nie został odpowiednio przemyślany – podsumowuje redaktor naczelny.

Komentarze (0)

Brak komentarzy, bądź pierwszy!

Twój komentarz

Polecamy

juniorfutbol.pl

  • Derby Warszawy dla Legii! Bałtyk gromi Zawiszę, Jaga Hutnika! [26. KOLEJKA CLJ]

    Derby Warszawy dla Legii! Bałtyk gromi Zawiszę, Jaga Hutnika! [26. KOLEJKA CLJ]

    Autor: tom

    Data publikacji: 25.04.2016 11:14

    Liczba odwiedzin: 1142

    W 26. kolejce Centralnej Ligi Juniorów doszło do kilku pogromów. Jaga rozbiła Hutnika, a Bałtyk Zawiszę. W derbach Warszawy triumfowała Legia, która pokonała Polonię 2:0. Swoje spotkanie wygrał też Lech. Wyniki 26. kolejki sprawiają, że awans do półfinału rozgrywek zapewniły sobie już Jagiellonia Białystok, Lech Poznań i Pogoń Szczecin. »

  • Zagranie weekendu | Efektowny gol Gerrarda dla LA Galaxy [WIDEO]

    Zagranie weekendu | Efektowny gol Gerrarda dla LA Galaxy [WIDEO]

    Autor: tom

    Data publikacji: 25.04.2016 09:23

    Liczba odwiedzin: 1265

    W sobotnim meczu przeciwko Real Salt Lake w ramach rozgrywek MLS Steven Gerrard zdobył bramkę dla Los Angeles Galaxy ustalając wynik spotkania na 5:2. Wcześniej Anglik zmarnował rzut karny - strzał obronił bramkarz. »

Sonda

Mój ulubiony przedmiot w szkole to...

WF
29%
Matematyka
24%
Język polski
12%
Historia
11%
Chemia
9%
Informatyka
6%
WOS
5%
Fizyka
4%

Najnowsze materiały

  • Koniec roku szkolnego. J. Owsiak rozdał dzieciom "Apteczki Małych Ratowników WOŚP"

    Koniec roku szkolnego. J. Owsiak rozdał dzieciom "Apteczki Małych Ratowników WOŚP"

    Autor: TVN24/x-news

    Data publikacji: 26.06.2015 20:16

    Liczba odwiedzin: 3422

    Z okazji zakończenia roku szkolnego Jerzy Owsiak odwiedził dwie warszawskie szkoły. W ramach Programu Edukacyjnego "Ratujemy i Uczymy Ratować" rozdał uczniom z klas I-III Apteczki Małych Ratowników WOŚP. Zaapelował też do uczniów, aby nie bali się pomagać innym. - Wy będziecie obywatelami, którzy będą budowali ten kraj. Budujcie go bardzo bezpiecznie – powiedział Jerzy Owsiak. »

  • Sklepiki szkolne całkowicie znikną? To całkiem możliwe

    Sklepiki szkolne całkowicie znikną? To całkiem możliwe

    Autor: Anna Jarmuż/Głos Wielkopolski

    Data publikacji: 26.06.2015 20:12

    Liczba odwiedzin: 3494

    Od września w szkolnych sklepikach sprzedawać będzie można wyłącznie zdrową żywność. Za nieprzestrzeganie przepisów grozi grzywna. Uczniów czekają też inne zmiany. »

  • Skarga maturzystów z Ostrowca oddalona przez Trybunał Konstytucyjny

    Skarga maturzystów z Ostrowca oddalona przez Trybunał Konstytucyjny

    Autor: TVN24/x-news

    Data publikacji: 24.06.2015 16:30

    Liczba odwiedzin: 3175

    Trybunał Konstytucyjny uznał, że brak możliwości zaskarżenia unieważnienia matury do sądu administracyjnego jest zgodny z konstytucją. - Stwierdzanie niesamodzielności rozwiązywania zadań podczas sprawdzania pracy egzaminacyjnej nie jest czynnością administracyjną – uzasadnił decyzję sędzia Mirosław Granat. »

  • Maturzyści z II LO w Radomsku musieli powtarzać egzamin przez "błąd odczytu"

    Maturzyści z II LO w Radomsku musieli powtarzać egzamin przez "błąd odczytu"

    Autor: Małgorzata Kulka/Dziennik Łódzki

    Data publikacji: 24.06.2015 16:27

    Liczba odwiedzin: 3321

    Dlaczego matura dwóch uczniów II Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku została unieważniona? Musieli zdawać drugi raz. »

  • Egzamin zawodowy 2015 KLUCZ ODPOWIEDZI, ARKUSZE. Egzamin zawodowy - część wspólna

    Egzamin zawodowy 2015 KLUCZ ODPOWIEDZI, ARKUSZE. Egzamin zawodowy - część wspólna

    Autor: KD/Dziennik Zachodni

    Data publikacji: 23.06.2015 11:26

    Liczba odwiedzin: 3964

    Egzamin Zawodowy 2015: pisemna część egzaminu zawodowego w nowej formule. W woj. śląskim w sesji letniej jest on przeprowadzany dla 127 kwalifikacji zawodowych. »

  • Egzamin gimnazjalny: Młodzież ma problemy z matematyką i przyrodą

    Egzamin gimnazjalny: Młodzież ma problemy z matematyką i przyrodą

    Autor: Anna Jarmuż/Głos Wielkopolski

    Data publikacji: 23.06.2015 11:17

    Liczba odwiedzin: 4792

    Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała wyniki kwietniowego egzaminu gimnazjalnego. Wyniki są podobne, jak w zeszłym roku. Młodzież nadal nie radzi sobie z przedmiotami ścisłymi. »

Rok szkolny 2014/2015 - daty

W tym dniu nie ma jeszcze żadnego wydarzenia.

Polskapresse sp z.o.o informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie natablicy.pl podlegają ochronie. Dowiedz się więcej
Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej

Copyright Polskapresse Sp. z o.o. Kontakt | Regulamin | Polityka prywatności

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.