winieta na tablicy

Langloo

Cyfryzacja szkół. Nauczyciele przekonują się do nowinek technologicznych

Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez Wydawnictwo Klett, ankietowani nauczyciele lubią korzystać z nowych technologii i doceniają ich przydatność na lekcjach. W większości ograniczają się jednak do tych narzędzi, które znają od dawna. Do nowinek dopiero trzeba ich przekonać.

Zdjęcie ilustracyjne
 
Zdjęcie ilustracyjne
fot. Shutterstock

Wydawnictwo Klett, drugi pod względem wielkości wydawca w Europie, postanowiło wziąć pod lupę cyfryzację polskich szkół i narzędzia, z jakich korzystają nauczyciele w szkołach. Wraz z naukowcami z Uniwersytetu Łódzkiego wydawnictwo przeprowadziło w kwietniu sondaż w postaci ankiety elektronicznej - wzięło w nim udział 1288 nauczycieli różnych przedmiotów i z rozmaitych poziomów oraz typów szkół z całej Polski.

Nauczyciele korzystają z nowoczesnego sprzętu

Ankietowani nauczyciele zdają się doceniać narzędzia, które są im w miarę dobrze znane. Zdaniem badanych nauczycieli najbardziej przydatne w pracy z uczniami są laptopy (według 74 proc. ankietowanych), tablice interaktywne (71,1 proc.) i materiały wideo (66,4 proc.). Najbardziej powszechnie występujący w szkołach sprzęt, a więc komputer stacjonarny, zajął dopiero czwartą pozycję, choć i tak jego użyteczność docenia ponad połowa nauczycieli, którzy wzięli udział w sondażu.

ZOBACZ TAKŻE

Nowoczesne technologie w polskich szkołach

Wydawcy bojkotują e-podręczniki. Cyfryzacja obniży poziom nauczania?

Minister Szumilas o cyfryzacji szkół i nowej podstawie programowej

Co trzeci ankietowany uznał za przydatne platformy e-learningowe. Niemal tyle samo osób pozytywnie ocenia wykorzystanie gier komputerowych w nauczaniu, a co czwarty pytany nauczyciel uważa za przydatne książki elektroniczne. O wiele mniejszym uznaniem cieszą się tablety. Wśród innych, samodzielnie wymienianych przez część ankietowanych narzędzi znalazły się kamery, odtwarzacze CD i DVD oraz telewizory.

Potrzebne są szkolenia

Mimo coraz powszechniej wykorzystywanych nowoczesnych narzędzi, nauczyciele, którzy wzięli udział w sondażu nie uważają się za ekspertów w tej dziedzinie. Najwięcej, bo 45 proc., stanowiły osoby, które określiły swój poziom ich obsługi jako średni. Odsetek ten jest podobny zarówno w małych miastach, jak i dużych. Najlepiej ocenili się oczywiście nauczyciele informatyki, ale także większość pytanych matematyków uznała, że w tym zakresie radzi sobie dobrze. Jeśli porównamy umiejętności ankietowanych nauczycieli ze względu na poziom szkoły, w jakich pracują, to najbardziej pewni swoich umiejętności są nauczyciele szkół podstawowych – wysoki i bardzo wysoki poziom zadeklarowało ponad 52 proc. z nich.

Średni poziom obsługi nowoczesnych narzędzi wśród tak dużej liczby ankietowanych nauczycieli oznacza, że istnieje duża potrzeba dokształcania pedagogów w tym zakresie. Niestety niemal 40% badanych stwierdziła, że ma średni dostęp do szkoleń z zakresu wykorzystywania nowoczesnych technologii w pracy z uczniami, a kolejnych 25 proc. zadeklarowało nawet, że jest on mały lub zerowy (zdecydowanie mniej, bo 36 proc. ankietowanych, uznało dostęp do takich szkoleń za dobry lub bardzo dobry). – Aby cyfryzacja szkół była w pełni możliwa, konieczne jest położenie większego nacisku na kształcenie zarówno przyszłych, jak i obecnych nauczycieli w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii. Konieczne jest stworzenie odpowiedniego programu szkoleniowego, który ułatwi im posługiwanie się nimi w pracy. Jestem pewien, że nauczyciele chętnie skorzystają z możliwości dokształcania się w tym zakresie, jeśli tylko będzie im ona dana. Na nic zda się wyposażanie szkół w nowoczesne sprzęty, jeśli kadra pedagogiczna nie będzie odpowiednio przygotowana, aby z nich korzystać – komentuje Robert Kuc, redaktor naczelny Wydawnictwa Klett.

Robert Kuc zwraca także uwagę na inne problemy związane z cyfryzacją polskich szkół. Jego zdaniem, choć sam proces się rozwija, to konieczne jest stworzenie odpowiedniego planu jego wdrażania oraz ogromnych nakładów finansowych, ponieważ samo wyposażenie szkół w sprzęt nie wystarczy. – W procesie cyfryzacji szkół trzeba pomyśleć o wielu aspektach, nie tylko o zapewnieniu sprzętu komputerowego. Aby wszystko odpowiednio funkcjonowało, trzeba zapewnić dobrze rozwinięty system szkoleń dla nauczycieli, odpowiednio przygotowane oprogramowanie do nauki, zagwarantować wystarczającą moc sieci internetowej i wytrzymałe serwery, a także zatrudnić osoby, które będą zajmować się takimi technicznymi sprawami w każdej szkole. Przykładowo, należy zastanowić się, czy sieć oraz serwery wytrzymają, jeśli nagle w tym samym momencie wszyscy uczniowie zaczną korzystać z komputerów. Niestety mam wrażenie, że twórcy "Cyfrowej szkoły" pominęli wiele istotnych kwestii przy tworzeniu projektu cyfryzacji szkół i "aspekt operacyjny" nie został odpowiednio przemyślany – podsumowuje redaktor naczelny.

Komentarze (0)

Brak komentarzy, bądź pierwszy!

Twój komentarz

Polecamy

Sonda

W trakcie Przerwy Świątecznej 2014 zamierzam...

Lenić się od rana do wieczora :)
67%
Uczyć do majowego egzaminu maturalnego
33%
Zajadać świątecznymi smakołykami - pierogami, makowcem, piernikiem
0%
Spotykać się z kolegami i koleżankami
0%
A ja wyjeżdżam na narty w góry!
0%

juniorfutbol.pl

  • Liga Młodzieżowa UEFA - który klub ma najlepszych młodych zawodników? (WYNIKI, PARY 1/8, STRZELCY)

    Liga Młodzieżowa UEFA - który klub ma najlepszych młodych zawodników? (WYNIKI, PARY 1/8, STRZELCY)

    Autor: tom

    Data publikacji: 19.12.2014 13:53

    Liczba odwiedzin: 266

    Wraz z końcem fazy grupowej Ligi Mistrzów zakończyły się także grupowe zmagania Ligi Młodzieżowej UEFA. W poniedziałek rozlosowano pary 1/8 finału turnieju. Obrońcy tytułu młodzi piłkarze Barcelony zagrają z Anderlechtem. W razie awansu kolejnym rywalem Blaugrany może być... Real Madryt. »

  • Ntcham-Ambrose, czyli o dwóch francuskich nastolatkach, którzy podbijają Manchester

    Ntcham-Ambrose, czyli o dwóch francuskich nastolatkach, którzy podbijają Manchester

    Autor: tom

    Data publikacji: 19.12.2014 10:24

    Liczba odwiedzin: 156

    Manchester City zakwalifikował się do 1/8 finału Ligi Młodzieżowej UEFA. W składzie drużyny U19 "The Citizens" znajduje się dwóch Francuzów - 18-letni pomocnik Olivier Ntcham i 17-letni napastnik Thierry Ambrose. W Anglii "opiekuje" się nimi m.in. były reprezentant Francji Patrick Vieira, który jest trenerem drużyny rezerw. Nic dziwnego, że ich umiejętności rosną w fenomenalnym tempie. »

Najnowsze materiały

  • MEN zaprezentował podręcznik "Nasz Szkoła" dla uczniów II klasy szkoły podstawowej

    MEN zaprezentował podręcznik "Nasz Szkoła" dla uczniów II klasy szkoły podstawowej

    Autor: Natablicy.pl

    Data publikacji: 22.12.2014 13:46

    Liczba odwiedzin: 57

    Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprezentowało podręcznik "Nasza Szkoła" dla uczniów II klasy szkoły podstawowej. W odróżnieniu od "Naszego Elementarza" dla klas pierwszych, nowy podręcznik "Nasza Szkoła" będzie miał wyodrębnioną część matematyczna. »

  • Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło laureatów konkursu "Książki naszych marzeń"

    Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło laureatów konkursu "Książki naszych marzeń"

    Autor: Natablicy.pl / MEN

    Data publikacji: 22.12.2014 12:37

    Liczba odwiedzin: 45

    1123 szkoły walczyły o zwycięstwo w ogłoszonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej konkursie „Książki naszych marzeń”. Zwycięzców wybrała kapituła, na czele której stała minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska. Laureaci konkursu wskazali łącznie 636 tytułów książek, o przeczytaniu których marzą. Wszystkie z nich otrzymają. »

  • Uroczysta gala absolwentów IFE Politechniki Łódzkiej

    Uroczysta gala absolwentów IFE Politechniki Łódzkiej

    Autor: Dziennik Łódzki

    Data publikacji: 22.12.2014 12:15

    Liczba odwiedzin: 63

    W Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej, znanym na świecie jako International Faculty of Engineering (IFE) odbyła się uroczysta gala zakończenia studiów. »

  • Przerwa Świąteczna 2014. Szkoły w Katowicach, Tychach czekają na uczniów

    Przerwa Świąteczna 2014. Szkoły w Katowicach, Tychach czekają na uczniów

    Autor: Dziennik Zachodni

    Data publikacji: 22.12.2014 12:02

    Liczba odwiedzin: 83

    W poniedziałek, 22 grudnia formalnie rozpoczęła się Przerwa Świąteczna. Cieszą się uczniowie, mniej nauczyciele. MEN uruchomiło informacyjny telefon. Chcesz szczegółów wolnego Twojego dziecka? Zadzwoń. »

  • W Poznaniu miasto będzie dopłacać do pobytu dziecka w żłobku miejskim i prywatnym

    W Poznaniu miasto będzie dopłacać do pobytu dziecka w żłobku miejskim i prywatnym

    Autor: Głos Wielkopolski

    Data publikacji: 22.12.2014 11:33

    Liczba odwiedzin: 42

    Miasto ma dopłacać do pobytu każdego dziecka w żłobku prywatnym tyle, ile dokłada w miejskiej placówce. To propozycja radnych SLD. Klub złożył w Biurze Rady Miasta projekt uchwały, który w sposób systemowy ma rozwiązać problem braku miejsc w poznańskich żłobkach. »

  • Uczniowie i nauczyciele LO im. Staszica w Lublinie nagrali płytę z kolędami

    Uczniowie i nauczyciele LO im. Staszica w Lublinie nagrali płytę z kolędami

    Autor: Kurier Lubelski

    Data publikacji: 22.12.2014 11:09

    Liczba odwiedzin: 29

    Nauczyciele z liceum im. Staszica zaśpiewali kolędy, a uczniowie nagrali to na płycie. Wszystko po to, by pomóc dzieciom z hospicjum im. Małego Księcia w Lublinie. »

Rok szkolny 2014/2015 - daty

Polskapresse sp z.o.o informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie natablicy.pl podlegają ochronie. Dowiedz się więcej
Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej

Copyright Polskapresse Sp. z o.o. Kontakt | Regulamin | Polityka prywatności

Witryna korzysta z plików cookies oraz informacji zapisywanych i odczytywanych z localStorage, aby dopasować interesujące treści oraz reklamy. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki, w szczególności w zakresie cookies, oznacza, że pliki będą umieszczane na urządzeniu końcowym. Możesz zmienić ustawienia przechowywania i dostępu do cookies i localStorage używając ustawień przeglądarki lub używanego urządzenia. Szczegóły w „Polityce Prywatności”.

Zamknij