winieta na tablicy

Matura 2013 z CKE. Język polski, poziom podstawowy [ARKUSZ, TEST, KLUCZ, ODPOWIEDZI, ROZWIĄZANIA, ZADANIA]

Zobacz arkusz i przykładowe odpowiedzi testu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Matura
 
Matura
fot. Polskapresse

MATURA 2013 Z CKE. JĘZYK POLSKI, POZIOM PODSTAWOWY - ARKUSZ

MATURA 2013 Z CKE. JĘZYK POLSKI, POZIOM PODSTAWOWY - PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI

Przykładowe odpowiedzi do zadań przygotowali poznańscy nauczyciele języka polskiego (dzięki uprzejmości GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO). Uwaga! Nie są to odpowiedzi z klucza CKE.

CZĘŚĆ I - ROZUMIENIE CZYTANEGO TEKSTU

ZADANIE 1
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:Zapis matematyczny jest bardziej sugestywny. Dzięki temu widać, jak duża jest to liczba.

ZADANIE 2
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Człowiek jest wyjątkowy, bo ciekawi go wszechświat i chce zbadać jego tajniki, żeby wiedzieć, co go otacza na co dzień.

ZADANIE 3
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: metafora

ZADANIE 4
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
1. nazwa zabiegu językowego: użycie partykuł i spójników, które mogą wskazywać na niepewność
przykład: "Może lepiej upajać się wizją świata ułożonego, oswojonego i dostosowanego?"

2. nazwa zabiegu językowego: zastosowanie zdań pytających
przykład: "Świat przyszłości - świat czasów, w których wszystkie reguły zostaną poznane (jeżeli w ogóle to kiedykolwiek nastąpi) - będzie światem dostosowanym przez człowieka do człowieka. Tylko czy w ostatecznym rachunku dla człowieka?"

ZADANIE 5
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
do człowieka - to może oznaczać, że otaczająca nas rzeczywistość jest tworzona na użytek człowieka, tak by odpowiadała na jego potrzeby.
dla człowieka - to może oznaczać, że otaczająca nas rzeczywistość jest tworzona zgodnie z potrzebami człowieka, ale nie zawsze będą one dla wszystkich korzystne o takie, jakich człowiek w danym momencie oczekuje.

ZADANIE 6
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:Autor pyta o granice odpowiedzialności nauki, wyznaczanie ich i przestrzeganie ich przez badaczy naukowych. Zwraca przy tym uwagę na moralność badaczy i fakt, że muszą oni za nie ponosić odpowiedzialność.

ZADANIE 7
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:Po pierwsze, za badaniami naukowymi trudno nadążyć. Postęp powoduje, że to co jeszcze przed chwilą było aktualnie, może nie być aktualne za jakiś czas. Poza tym, trudno na bieżąco śledzić wszystkie odkrycia naukowe. Po drugie - zapis badań naukowych często jest obszerny i zbyt fachowy. Niezrozumienie treści badań powoduje, że wątpimy w ich jakość.

ZADANIE 8
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Refleksja nad nad badaniami naukowymi jest potrzebna, dzieki niej potrafimy się uczyć, wyciągać wnioski, a także zauważać ewentualne błędy.

ZADANIE 9
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: "Zaglądamy za horyzont zdarzeń" czyli szukamy praw jakimi kieruje się przyroda i poznaje je. Dzięki temu, że interesuje nas to co "za horyzontem" przestajemy skupiać się tylko na wydarzeniach, a zaczynamy szukać ich przyczyn. Zastanawiamy się też nad skutkami. poszukując

ZADANIE 10
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
nazwę specjalisty w tej dziedzinie nauki - cybernetyk
nazwę wirtualnej przestrzeni - cyberprzestrzeń

ZADANIE 11

PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ:
przykład 1. implanty i protezy dla m.in. dla osób niepełnosprawnych i chorych
przykład 2. współczesne technologie (nanotechnologia, biotechnologia) stosowane w medycynie są dla wielu ratunkiem, dlatego wierzymy w nie i liczymy na ich dalszy rozwój

ZADANIE 12
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: W akapicie 6. autor rozwiewa obawy, o których mówił w akapicie 5. Zaznacza, że naukowcy dbają o wiedzę i biorą odpowiedzialność za swoje badania naukowe.

ZADANIE 13
1. Niedługo nie będzie istniała elektronika bez nanotechnologii i medycyna bez biotechnologii. OPINIA
2. Najmniejsze struktury, których istnienia jesteśmy pewni, to kwarki. INFORMACJA
3. Nasz świat jest pędzącym pociągiem, z którego patrzymy przez okno. OPINIA

ZADANIE 14
PRZYKŁADOWA ODPOWIEDŹ: Autor unikał typowego stylu naukowego, przez co tekst jest czytelny dla wszystkich. W prosty sposób obrazował badania naukowe pokazując do czego możemy ich używać w życiu codziennym.

CZĘŚĆ II - PISANIE WŁASNEGO TEKSTU W ZWIĄZKU Z TEKSTEM LITERACKIM ZAMIESZCZONYM W ARKUSZU

Temat 1. Porównaj obrazy przeszłości i refleksje na temat pamięci ukazane we fragmentach noweli Elizy Orzeszkowej Gloria victis i w wierszu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego Mazowsze. W analizie zwróć uwagę na osoby mówiące w obu tekstach.

CO TRZEBA BYŁO ZAWRZEĆ W WYPRACOWANIU? przykład:

GLORIA VICTIS Elizy Orzeszkowej

Przeszłość jest uświęcona (sfera sacrum)
Upersonifikowana przyroda wspomina mogiłę powstańczą
Mogiła jako symbol bohaterstwa i heroizmu powstańców walczących w oddziale Romualda Traugutta
Narratorem jest przyroda (wiatr, drzewa), ludzie zapomnieli o poległych w walce powstańcach
Heroiczny czyn powstańców - nawet mimo klęski - zasługuje na szacunek i pamięć, dlatego wiatr zmienia formułę vae victis na gloria victis

MAZOWSZE Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

Mazowsze jako ziemia, która była świadkiem wielu tragicznych wydarzeń z historii Polski
Osoba mówiąca w wierszu emocjonalnie silnie związana z Mazowszem, patriota, utożsamiający ziemię mazowiecką z Polską, Mazowsze jako kraina mityczna
Teren Mazowsza jako kraina ofiar i poświęcenia kolejnych pokoleń Polaków, walczących za ojczyznę
Podmiot liryczny przywołuje przeszłość (odniesienie do powstania listopadowego oraz powstania styczniowego) jako przestrzeń narodowej pamięci, która żyje w świadomości narodu zmuszonego ponownie do obrony kraju (czas II wojny światowej)
Mazowsze swoisty cmentarz wojskowy urasta tu do rangi narodowej świętości. Mazowiecka ziemia, zachowując ślady historii, które podlegają przecież przemijaniu, ulega zatem uduchowieniu. Dzięki temu staje się bliska niczym ktoś ukochany

Temat 2. Co o autorytecie pisał w Przedwiośniu Stefan Żeromski i jaką mu wyznaczał rolę w życiu społeczeństwa? Analizując przedstawiony fragment, zwróć uwagę na stosunek bohaterów do autorytetów.

CO TRZEBA BYŁO ZAWRZEĆ W WYPRACOWANIU? przykład:

PRZEDWIOŚNIE Stefana Żeromskiego

Rozmowa Cezarego Baryki z Szymonem Gajowcem
Baryka jako przedstawiciel młodego pokolenia, urodzony i wychowany poza Polską szuka swojego miejsca, próbuje zdefiniować własną tożsamość, zafascynowany poglądami rewolucyjnymi
Gajowiec jako przedstawiciel starszego pokolenia, spadkobierca ideałów i wartości pozytywistycznych, zwolennik ewolucjonizmu (stąd portrety pozytywistycznych myślicieli), wielki patriota przejęty sprawami Polski, wyznawca pozytywistycznych haseł pracy u podstaw i pracy organicznej
Gajowiec i Baryka - spór światopoglądowy między bohaterami
Cezary jako młody, zbuntowany człowiek, kieruje się przede wszystkim emocjami, jest rozczarowany krajem ojczystym, który okazał się inny niż jego wyobrażenia i wizja zaprezentowana przez ojca; Gajowiec to racjonalista przywiązany do przeszłości i tradycji kraju
Cezary szuka autorytetów, Gajowiec upatruje przyszłej wielkości kraju w przeszłości i dorobku przodków
Autorytet jako ogromna wartość w odbudowie potęgi państwa po odzyskaniu niepodległości

  • « Poprzednia
  • 1
  • 2
  • Następna »

Komentarze (25)

  • Imagine (gość)

    Imagine (gość)

    19.06.13, 22:43

    Ktoś się pytał, czy uznanie Gajowca za zwolennika rewolucji to błąd rzeczowy- ja bym powiedziała, że to najłagodniejsze kryterium. WIelu egzaminatorów uznałoby to za błąd kardynalny, czyli taki, który zeruje wypracowanie.

    Zgłoś

  • maciek (gość)

    maciek (gość)

    09.05.13, 19:36

    a jak ja napisalem ze na koncu powiesci szedł na czele manifestacji komunistycznej z chlopami i robotnikami a nastepnie odlaczyl sie od nich co swiadczy o jego odmiennosci pogladów od tłumu to cos pokrecilem? :( bardzo prosze cos powiedziec na ten temat pliss

    Zgłoś

  • forciu (gość)

    forciu (gość)

    09.05.13, 19:32

    ze sprzeciwiał sie rewolucji i uwazał ze polske mozna odbudowywac powoli stopniowo na co sprzeciwny był mlody baryka. pozniej ze po ostatnim spotkaniu z ukochana laura dowiedział sie ze ich kontakt zostanie przerwany byl wsciekły rozdarty wewnetrznie czy jakos tak to napisałem ;d i jeszcze wczesniej troche o przeszłosci gajowca i jadwidze dabrowskiej ze w warszawie gdy gajowiec dal mu dobrze olatne zajecie przy opracowywaniu materiałów do ksiazek, ktore pisał. na koncu cos ze swe dzialania motywowal na wzorowych postawach historycznych ukazanych na obrazach w mieszkaniu. jeszcze w rozwinieciu napisalem o tych wszystkich postawach co i jak (ale to głównie z tekstu) myslicie ze bedzie co ze mnie? :D

    Zgłoś

  • forciu (gość)

    forciu (gość)

    09.05.13, 19:31

    ze obchodzil sie z czcia i czacunkiem do waznych postaw hist. jakimi były michał b(postacie z obrazów) uwazał ze aby budowac przyszlosc nalezalo pamietac o przeszłosci o postawach godnych nasladowania, ujwnial sie w jego czynach wielki patriotyzm chcial jednoczyc sie dazyc do odbudowy kraju wspólnie razem, wszyscy.

    Zgłoś

  • forciu (gość)

    forciu (gość)

    09.05.13, 19:30

    ja tam popisalem ze byl zwolennikiem tendencji pozytywistycznyc ze stworzyl postulaty tam utrzymanie wolnych granic reforma agralna i walutowa grabskiego oraz zjednoczenie warstw społecznych ze krytykowal panujacy ustrój itp

    Zgłoś

  • 09.05.13, 19:05

    Komentarz usunięty

  • krzesi (gość)

    krzesi (gość)

    09.05.13, 12:36

    Ten opis do ,,Przedwiośnia" to szajs (!).. Nie chodziło o to, że Baryka szuka swojego miejsca w życiu, bo to w bardzo pokrętny sposób odnosi się do sposobów kreowania, czy roli autorytetów. CO MAM NA MYŚLI? Nie chodziło tyle o to, żeby skupić się na Gajowcu czy Baryce, raczej interesować powinien nas sposób kreowania i oddziaływania autorytetów na otoczenie ( czego dokonali, ich postawa itp.). Interesują nas głównie postacie z portretów i (w kontekście całego utworu) wpływ autorytetów (rewolucja, ojciec) na życie gł. bohatera.

    Zgłoś

  • monia (gość)

    monia (gość)

    08.05.13, 18:10

    Hej :) kurcze zastanawiam sie czy jesli napisalam iz powstancy w glori victis beda zapamietani w prztszlosci w przeciwienstwie do powstancow z wiersza baczynskiego to czy uniewaznia mi mature? bardzo sie tym denerwuje

    Zgłoś

  • 08.05.13, 13:32

    Komentarz usunięty

  • marek (gość)

    marek (gość)

    07.05.13, 21:36

    czyli cały akapit niezaliczony?

    Zgłoś

  • uhm (gość)

    uhm (gość)

    07.05.13, 21:31

    ~marek, niestety tak.

    Zgłoś

  • Emm (gość)

    Emm (gość)

    07.05.13, 20:30

    wiadomo kiedy będzie oficjalny klucz z cke ?

    Zgłoś

  • 07.05.13, 19:13

    Komentarz usunięty

  • marek (gość)

    marek (gość)

    07.05.13, 19:01

    mam pytanie, skoro napisałem że Gajowiec był zwolennikiem rewolucji, to jest rzeczowy błąd ?

    Zgłoś

  • wert (gość)

    wert (gość)

    07.05.13, 18:18

    Drogi Pawle nie musiałeś przecież odpowiadać na pytania z fizyki. Akurat z fizyki był jeden akapit i jedyne pytanie było dlaczego autor rozpisał liczbę ;/.. ahhh to czytanie ze "zrozumieniem"

    Zgłoś

  • moon (gość)

    moon (gość)

    07.05.13, 18:00

    dzięki temu, że tekst był o przyrodniczych naukach to przynajmniej ciekawie się czytało. za to pytania... beznadziejne. jestem ciekawa czy autor tekstu nie wstydzi się, że jego praca została w taki sposób wykorzystana

    Zgłoś

  • wojtas213 (gość)

    wojtas213 (gość)

    07.05.13, 17:32

    nie poszło im i teras maja problemy s tym i szókaja pretenscji w cke ;p;d ciekawe jak ja napisałem prace ;p

    Zgłoś

  • jp (gość)

    jp (gość)

    07.05.13, 17:26

    yyy czytanie ze zrozumieniem więc nie wiem o co wam chodzi..

    Zgłoś

  • Szymon (gość)

    Szymon (gość)

    07.05.13, 16:42

    kiedy klucz odpowiedzi z cke?

    Zgłoś

  • Paweł Laśkiewicz  (gość)

    Paweł Laśkiewicz (gość)

    07.05.13, 16:14

    Wy się zastanówcie jakie wy dajecie matury fizyka na polskim??? czy nie wiem co to bylo chemia ?? wytlumaczcie mi to bo ja sie uczylem pana tadka a nie chemi czy fizyki na polski loolll pozdro dla cke i reszty '' Naukowcow''

    Zgłoś


Zamknij

Twój komentarz

Galeria

  • "Lubelskie Pływające Przedszkolaki" z dyplomami i medalami

    "Lubelskie Pływające Przedszkolaki" z dyplomami i medalami

    Autor: Kurier Lubelski

    Data publikacji: 12.07.2014 12:37

    Liczba odwiedzin: 63

    Na krytej pływalni przy SP nr 23, ul. Podzamcze 9 odbył się finał kolejnej edycji programu bezpłatnej nauki pływania dla 5-latków "Lubelskie Pływające Przedszkolaki". »

  • Lublin: Na UMCS trwa "Polonijne Lato". 200 cudzoziemców z 22 krajów

    Lublin: Na UMCS trwa "Polonijne Lato". 200 cudzoziemców z 22 krajów

    Autor: Kurier Lubelski

    Data publikacji: 12.07.2014 12:07

    Liczba odwiedzin: 51

    Uroczyste spotkanie, występ artystyczny a potem długie rozmowy przy stole. Na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej ruszyła kolejna edycja "Polonijnego Lata" w Lublinie. »

  • MEN organizatorem wyjazdów dla dzieci poszkodowanych przez żywioł

    MEN organizatorem wyjazdów dla dzieci poszkodowanych przez żywioł

    Autor: natablicy.pl

    Data publikacji: 11.07.2014 13:58

    Liczba odwiedzin: 135

    Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało rozporządzenie ws. zasiłku losowego dla uczniów, których rodziny ucierpiały wskutek klęsk żywiołowych. Resort edukacji na dopłaty na wyjazdy dla dzieci zamierza przeznaczyć 15 mln zł. »

  • Sposoby na wakacyjną nudę - bezpłatne półkolonie, zajęcia, warsztaty

    Sposoby na wakacyjną nudę - bezpłatne półkolonie, zajęcia, warsztaty

    Autor: Informacja prasowa

    Data publikacji: 11.07.2014 13:42

    Liczba odwiedzin: 110

    Rozpoczęły się wakacje, jednak z różnych powodów duża część dzieci pozostanie w swoich rodzinnych domach. Główną przyczyną, dla której nie mogą one skorzystać z letniego wypoczynku jest brak dostatecznych środków finansowych. Co w takiej sytuacji może być alternatywą dla nudy i samotności? »

  • Uczelnia w Białymstoku wieszając baner reklamowy zdewastowała zabytkową kamienicę

    Uczelnia w Białymstoku wieszając baner reklamowy zdewastowała zabytkową kamienicę

    Autor: natablicy.pl

    Data publikacji: 11.07.2014 13:36

    Liczba odwiedzin: 106

    Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku swoim banerem reklamowym zasłoniła zabytkowy budynek XIX-wiecznej kamiennicy. »

  • Większość rodziców nie oszczędza na przyszłość swoich dzieci [WIDEO]

    Większość rodziców nie oszczędza na przyszłość swoich dzieci [WIDEO]

    Autor: Newseria

    Data publikacji: 11.07.2014 13:11

    Liczba odwiedzin: 124

    Tylko 30 proc. Polaków odkłada pieniądze na przyszłość swoich dzieci – wynika z badań Instytutu Homo Homini. Tymczasem regularne odkładanie nawet kilkudziesięciu złotych miesięcznie już od narodzin dziecka pomoże rodzicom zapewnić mu lepszy start w dorosłe życie. Zebrana przez lata kwota może pomóc w opłaceniu studiów, zakupie mieszkania czy w założeniu własnego biznesu. »

  • Łódź: Lista najbardziej elitarnych liceum ogólnokształcących

    Łódź: Lista najbardziej elitarnych liceum ogólnokształcących

    Autor: Dziennik Łódzki

    Data publikacji: 11.07.2014 10:37

    Liczba odwiedzin: 102

    Najlepsi absolwenci gimnazjów poszli do liceum Politechniki Łódzkiej, I LO oraz XXI LO. Te trzy licea otwierają ranking najbardziej elitarnych ogólniaków w Łodzi. Zestawienie ułożyliśmy na podstawie danych z elektronicznego systemu rekrutacji. »

  • Rekrutacja na studia 2014/2015. Maturzyści walczą o indeksy uczelni w woj. śląskim

    Rekrutacja na studia 2014/2015. Maturzyści walczą o indeksy uczelni w woj. śląskim

    Autor: Dziennik Zachodni

    Data publikacji: 11.07.2014 10:31

    Liczba odwiedzin: 83

    Największe uczelnie w woj. śląskim zakończyły tegoroczną rekrutację na studia w roku akademickim 2014/2015. Na najbardziej obleganych kierunkach o jeden indeks walczy kilkanaście osób. »

  • Wydział Oświaty w Poznaniu: Nowe obwody poznańskich szkół konieczne

    Wydział Oświaty w Poznaniu: Nowe obwody poznańskich szkół konieczne

    Autor: Głos Wielkopolski

    Data publikacji: 11.07.2014 10:16

    Liczba odwiedzin: 72

    Poznań: Radni z komisji oświaty rozmawiali o nowych obwodach poznańskich szkół. Urzędnicy chcą, żeby dyskusja na ten temat zakończyła się już we wrześniu. Nie wiadomo jednak, czy tak się stanie. Niektóre propozycje wywołały sporo kontrowersji. »

  • « Poprzednia
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • Następna »

Rok szkolny 2013/2014 - daty

Sonda

Trwają wakacje! Jak spędzasz wakacyjne dni?

Śpię do południa :)
31%
Siedzę całe dnie przed kompem
27%
Zostaję w domu. Spotykam się ze znajomymi
19%
Wyjeżdżam z rodzicami nad morze/w góry/na Mazury
10%
Jadę na obóz/kolonie
8%
Wypoczywam u babci, która gotuje mi same pyszności
5%

juniorfutbol.pl

Najnowsze materiały

Najczęściej komentowane

Najpopularniejsze materiały

Polskapresse sp z.o.o informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie natablicy.pl podlegają ochronie. Dowiedz się więcej
Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej

Copyright Polskapresse Sp. z o.o. Kontakt | Regulamin | Polityka prywatności

Witryna korzysta z plików cookies oraz informacji zapisywanych i odczytywanych z localStorage, aby dopasować interesujące treści oraz reklamy. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki, w szczególności w zakresie cookies, oznacza, że pliki będą umieszczane na urządzeniu końcowym. Możesz zmienić ustawienia przechowywania i dostępu do cookies i localStorage używając ustawień przeglądarki lub używanego urządzenia. Szczegóły w „Polityce Prywatności”.

Zamknij